System zamówień online dla restauracji

Od jakiegoś czasu mam wielką przyjemność współpracy ze sporą ilością restauracji, dla których realizuję różne działania z zakresu marketingu internetowego. Idzie mi to całkiem dobrze, z czego zadowolony jestem i ja, i moi Klienci. A że jestem człowiekiem, który chętnie pomaga innym, to chciałem zachęcić Cię do zapoznania się z moim zdaniem dotyczącym systemów zamówień online dla restauracji, które to wśród restauratorów cieszą się coraz większą popularnością. Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z tym tekstem przestaniesz trwonić czas i potencjał swojej restauracji decydując się na wdrożenie w niej skutecznego systemu zamówień online. W sumie, to jestem przekonany, że już za chwilę się na to zdecydujesz, w końcu na mojego bloga trafiają tylko mądrzy ludzie :-).

Co to jest i jak działa system zamówień internetowych dla restauracji?

Dla formalności wyjaśnię Ci na początek czym tak generalnie jest ten wspomniany przeze mnie system zamówień online dla restauracji. Otóż jest to narzędzie, które ułatwia życie restauratorom i Klientom. Tym drugim pozwala na sprawne, wygodne i szybkie zamawianie jedzenia za pośrednictwem strony internetowej, tym pierwszym z kolei pozwala na przyjmowanie takich zamówień, utrzymywanie w nich porządku, sprawne ich realizowanie, a także wykorzystywanie wielu dodatkowych funkcji tego typu narzędzi, ale o tym opowiem Ci za chwilę. Najpierw chcę, abyś zrozumiał, że dzięki systemowi zamówień online dla restauracji restauratorzy stają się bogatsi, a Klienci zadowoleni i najedzeni. Tak to właśnie wygląda.

Z technicznego punktu widzenia kompletnie nie musi interesować Cię to, jak działa taki system. Ty musisz wiedzieć jedynie, że może on być dostarczony Ci zarówno razem z nową stroną internetową dla Twojej restauracji, jak i z nakładką rozszerzającą funkcjonalność Twojej starej strony internetowej.

Resztą martwią się technicy, którzy dostarczają Ci taki system wraz z gwarancją jego poprawnego funkcjonowania.

Jakie są zalety takiego systemu zamówień?

Gdybym miał wymienić Ci wszystkie zalety systemu zamówień jedzenia dla restauracji, to nie starczyłoby mi miejsca na moim serwerze, Ty umarłbyś z nadmiaru wrażeń od czytania, a moja klawiatura spłonęłaby od ciągłego klikania. Zamiast więc zdradzać Ci wszystkie tajemnice tego typu rozwiązań wymienię te zalety, które są w nich według mnie najbardziej istotne. Systemy, o których mowa:

Pozwalają na zwiększenie sprzedaży

Pewnie zwróciłeś uwagę, że jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość z nas kupowała buty, koszulki czy telefony w sklepach stacjonarnych i trudno było sobie wyobrazić, aby można było kupić coś takiego zdalnie, bez oglądania tego na żywo. Teraz jest zupełnie inaczej, niemal każdy decyduje się na zakupy online. To szybkie, tanie i wygodne. Tyczy się to również jedzenia, wierz mi, że coraz więcej osób zamiast dzwonić i tłumaczyć przyjmującemu zamówienie, co dokładnie chce się zjeść, woli wejść na stronę internetową, dodać jedzonko do koszyka, zapłacić i czekać na dostawę. Bez nerwów związanych z rozmową telefoniczną, zajętym telefonem czy problemami na łączach, przez które zamiast pizzy ze szpinakiem dostajemy taką ze ślimakiem.

Wierz mi, jeśli tylko w Twojej restauracji prowadzona jest sprzedaż z dowozem, to uruchomienie sprzedaży online zwiększy Twoją sprzedaż. I najlepiej zacząć zwiększać ją już teraz, bo za kilka lat może być na to już za późno!

Pozwalają dotrzeć do nowych Klientów

Pamiętam czasy moich studiów. Wtedy nie było jeszcze systemów zamówień online, ba nie było nawet portali typu pyszne.pl czy pizzaportal.pl, na których zamawiać można teraz jedzenie. Wtedy jedyną opcją na zamówienie pizzy było wykonanie telefonu. A ja byłem wtedy bardzo wstydliwy, do tego stopnia, że nie lubiłem rozmawiać z obcymi przez telefon. Pamiętam jak dziś, jak mieszkając w Katowicach pisałem na Gadu-Gadu do kolegi z Częstochowy, aby ten zadzwonił do katowickiej pizzerii i zamówił mi jedzenie. Serio, nie żartuję. Było ze mną aż tak źle. I jestem pewien, że na świecie jest więcej takich Zbyszków, którym nie chce się rozmawiać z ludźmi. Warto do nich dotrzeć, bo zakładam, że teraz do nich nie docierasz.

głodny pan chętnie zamówiłby coś w Twojej restauracji

głodny pan chętnie zamówiłby coś w Twojej restauracji

Zostawmy jednak kwestię ludzi aspołecznych i skupmy się na tych, którzy są młodzi. Na tych, którzy teraz mają dwadzieścia lat, a Internet towarzyszy im niemal od urodzenia. Oni przyzwyczajeni są do tego, że wszystko robią online. Weź pod uwagę, że za kilkanaście lat tylko tacy ludzie będą Twoimi Klientami i warto już teraz ułatwić im życie. Oni tylko czekają na dzień, w którym będą mogli zamówić Twoje jedzonko nie ruszając się sprzed komputera czy telefonu. Nie ignoruj ich, bo bez nich zginiesz. Jak nie teraz, to niedługo.

Pozwalają utrzymać relację ze starymi Klientami

Jeśli interesujesz się marketingiem, to pewnie zdajesz sobie sprawę z tego, jak wielką wartość dla każdego sprzedawcy ma Klient powracający, taki który kupuje u nas stale i regularnie. Podobnie jest w przypadku restauracji. A nawet nie jesteś w stanie wyobrazić sobie jak wiele ciekawych opcji poprawiających relację z Klientem, a także po prostu podtrzymywanie jej dają dobrze zaprojektowane systemy dla restauracji. Dzięki nim możesz wdrożyć w swojej restauracji program partnerski, program lojalnościowy czy inne promocje. Mało tego, możesz przypominać Klientowi o swojej ofercie za pośrednictwem SMSów, wiadomości e-mail czy komunikatów wysłanych przez aplikacje zainstalowane na telefonie. To jest bajka. Nawet nie wiesz ile razy zapomniałem zjeść obiadu i głodowałem całe popołudnia tylko dlatego, że nikt nie przypomniał mi o tym, że jedzenie mogę sobie zamówić. Ba, gdyby nie tego typu przypomnienia, to pewnie zapominałbym o zaszczepieniu psa na wściekliznę i o zaliczeniu przeglądu okresowego moim samochodem. Skoro z rozwiązań takich korzystają weterynarze i stacje diagnostyczne, to rozsądny restaurator też powinien to robić.

ta kobieta może zamawiać na Twojej stronie

ta kobieta może zamawiać na Twojej stronie

Usprawniają zarządzanie zamówieniami z dowozem

Wyobraź sobie, że masz do wyboru dwie opcje. W pierwszej masz telefon, wypisujący się długopis i kartkę, która zawsze może zaginąć. Przez telefon przyjmujesz zamówienie, na kartce notujesz jego szczegóły, a na długopis się wkurzasz nie potrafiąc na końcu ogarnąć ile ostatecznie powinieneś zapłacić dostawcy, który zawiózł Klientowi pizzę.

W drugiej opcji masz wygodny panel do zarządzania zamówieniami, który przypomina Ci o wszystkich szczegółach zamówienia. Zamówienia, które elegancko i czytelnie wydrukowane zostało przez drukarkę, która głośno Cię o nim powiadomiła ułatwiając pracę i rozliczenie z dostawcą.

Którą opcję wybierasz? Tę archaiczną, czy taką, która dodatkowo powie Ci, czy dany Klient kiedyś już u Ciebie zamawiał i czy z zamówienia był zadowolony? Ja wybrałbym opcję numer dwa, chociażby po to, aby w przypadku niezadowolonego Klienta dorzucić mu jakiś gratis.

Dają możliwość zamawiania z różnych urządzeń

Ja cały czas najchętniej siadam przed komputerem. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że ludzie coraz częściej korzystają z telefonów czy tabletów i to na nich wyświetlają strony internetowe. Musisz więc wiedzieć, że systemy i strony internetowe dla restauracji poprawnie funkcjonują na różnego rodzaju urządzeniach, bez względu na rozmiar, zainstalowany system operacyjny czy szybkość łącza internetowego. Mówiąc krótko: decydując się na taki system sprawiasz, że niemal każdy może u Ciebie zamówić, no chyba, że korzysta wciąż z genialnej Nokii 3310 lub nie ma internetu, wtedy zadzwoni.

Ułatwiają składanie zamówień

O tym już po części pisałem, ale wspomnę raz jeszcze, bo to bardzo ważne. Zamawianie online jest zwyczajnie wygodne. Wybieram danie, ustalam dodatki, wrzucam to do koszyka, podaję adres dostawy, płacę online i czekam na dostawcę. Nie muszę bać się, że w restauracji źle zrozumiano moje zamówienie. Nie muszę bać się, że podałem zły adres lub ktoś źle usłyszał numer mieszkania. Nie muszę zastanawiać się czy dostawca będzie miał wydać ze 100zł i nie muszę obawiać się, że telefon odbierze Turek, którego łamana polszczyzna powali mnie na łopatki.

Kurcze, to jest genialne. Przyznaj.

na tym stole powinno pojawić się Twoje jedzenie

na tym stole powinno pojawić się Twoje jedzenie

Pozwalają uniknąć płatności pośrednikom

Nie wkurza Cię płacenie prowizji portalom typu pyszne czy pizzaportal? Z tego co się orientuję, to za przyjemność współpracy z nimi płaci się jakieś 10% od sprzedaży. Dość sporo. Wiadomo, można też zarobić, bo oni generują niesamowitą sprzedaż, ale tak się zastanawiam, czy mądrym rozwiązaniem nie jest ograniczenie rachunków płaconych portalom? No coś mi się wydaje, że to całkiem rozsądne.

Jeśli na swojej stronie wdrożysz system zamówień jedzenia online, to z biegiem czasu w jakiś sposób przyciągniesz Klientów zakochanych w Twoim jedzeniu do siebie, a tym samym przestaniesz płacić portalom. A wierz mi, że jeśli wykorzystasz wszystkie funkcje tych systemów i połączysz to z mądrym marketingiem, to proces ten pójdzie Ci bardzo sprawnie.

Czy muszę zmieniać stronę internetową?

Znam sytuacje, w których restauratorzy nie chcieli wdrażać u siebie systemu zamówień z uwagi na to, że było im żal, że nie tak dawno wydali na przykład 3000zł na nową stronę internetową. I ja w zupełności ich rozumiem, bo zmienianie ładnej strony internetowej, z którą zaznajomieni są już internauci może być nierozsądne. Ale zupełnie nie musisz się tym przejmować, ponieważ wdrożenie takiego systemu nie musi wiązać się ze zmianą strony www! A to dlatego, że systemy takie doskonale sprawdzają się również jako nakładki na stronę www, które po prostu wzbogacają ją o możliwość zamówień online. Mówiąc krótko: Ty masz dalej swoją piękną stronę, Klient dalej dobrze ją kojarzy mogąc dodatkowo składać zamówienia online, Ty z kolei dostajesz dostęp do panelu restauratora, w którym zarządzasz swoim menu i swoimi zamówieniami wykorzystując przy okazji pozostałe funkcje systemu.

Czy zarządzanie takim systemem jest trudne?

Jeśli umiesz obsługiwać się komputerem czy telefonem na tyle dobrze, że trafiłeś na moją stronę internetową, to przypuszczam, że zarządzanie panelem restauratora nie będzie dla Ciebie żadnym problemem. Wszystko jest tu jasne i czytelne, uproszczone do granic możliwości. Dzięki temu swoim menu zarządzasz wykonując kilka kliknięć myszką. Podobnie jest z kwestią ustawienia stref dostaw czy promocji. Nie musisz mieć żadnej wiedzy informatycznej, wystarczy, że po prostu uważni

Które restauracje powinny zdecydować się na system zamówień online?

Szczerze? Według mnie każda restauracja oferująca jedzenie z dowozem powinna korzystać z tego typu systemu. W mojej ocenie jest to obowiązkowe, niezależnie od tego czy sprzedaje się pizze, burgery czy sushi. Mało tego, uważam, że restauracje, które nie dowożą jedzenia powinny się nad tym głęboko zastanowić. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcą iść w tym kierunku, to i tak powinny pomyśleć o tego typu systemie z nastawieniem nie na sprzedaż jedzenia, ale na rezerwację stolików, którą również bez problemu można ogarnąć w modelu online.

system zamowien online dla restauracji

Czy w małym mieście też ma to sens?

Wśród moich Klientów są restauracje, które generują bardzo duży obrót, a mieszczą się w niewielkich miejscowościach. Zdarza się, że mają one więcej zamówień, niż jedne z wielu restauracji w popularnych dzielnicach dużych miast. Zamawianie online w restauracjach ma sens w przypadku każdej miejscowości. Wszędzie bowiem mieszkają ludzie, którzy coraz rzadziej wychodzą z internetu. A skoro w nim siedzą, to trzeba dać im szanse na zamawianie jedzenia. Proste.

Czy uda mi się pokonać portale typu pyszne.pl czy pizzaportal.pl?

Wielu restauratorów boi się uruchomienia systemu sprzedaży online na swojej stronie z uwagi na konkurencję, jaką są portale typu pyszne czy pizzaportal. I powiem Ci, że to bardzo słuszne. To są potężne korporacje, które na reklamę w internecie wydają ogromne pieniądze. Tylko głupiec by się ich nie bał. Sprawa jest jednak o tyle ciekawa, że przy dobrze obranej strategii spokojnie można zjeść dużą część tego tortu, którym w tej chwili dzielą się portale. Pamiętaj, że prowadząc restaurację masz wiele atutów, o których portale mogą tylko pomarzyć. To Ty masz bliżej do Klienta, to Ty go lepiej znasz, to Ciebie lepiej on kojarzy i to Ty możesz nawiązać z nim bliższe relacje. Mało tego, to Ty dostarczasz mu jedzenie, a wraz z nim dostarczyć możesz coś ekstra, coś, co przekona go do zamówień bezpośrednio u Ciebie. Może to być rabat, może jakiś gratis, a może co innego. Musisz tylko znaleźć to coś, a później odpowiednio to wykorzystać.

Dlaczego nie mam jeszcze systemu zamówień?

Takie właśnie pytanie powinieneś sobie teraz zadać. Jeśli robisz dobre jedzenie, jeśli obsługujesz Klienta na wysokim poziomie i jeśli jesteś pewien, że Twoja restauracja to miejsce, w którym zwyczajnie chce się być i jeść, to nie pozostaje Ci nic innego, jak uruchomić system zamówień online, aby Twoje jedzenie można było jeść bez ruszania tyłka z domu lub biura. Nie bój się niczego, taki system to krok do przodu, krok który może wydawać się trudny, ale w konsekwencji okaże się trafiony. Zwiększy Twoje obroty, zwiększy ilość Twoich Klientów, zwiększy zasób Twojego portfela i pewnie wpłynie pozytywnie na rozwój Twojego biznesu.

Zrób to tylko mądrze.

Jeśli będziesz potrzebował pomocy, to wiesz jak się ze mną skontaktować (patrz zakładka współpraca). Doradzę Ci, podpowiem i razem jakoś to ogarniemy. W zamian będę chciał tylko zapłaty, dzięki której będę mógł zamówić coś pysznego w Twoim lokalu.

Oczywiście przez internet!

Spodobało się? Daj lajka lub udostępnij znajomym. Za każdym razem, kiedy tego nie zrobisz, uronię małą łezkę.
Zbygniew
Zbygniew
Cześć Jestem szczęśliwy, że chciało Ci się zapoznać z całą treścią tego wpisu. Mam nadzieję, że dobrze Ci się go czytało. Będzie mi bardzo miło, jeśli zechcesz zamieścić jakiś komentarz do wpisu. Ale pamiętaj - nie spamuj!

1 Komentarz

  1. ZbygniewAndrzej napisał(a):

    Bardzo ciekawe rozwiązanie muszę przyznać, co raz więcej restauracji korzysta z takiego systemu jak zauważyłem w ostatnim czasie, jest to bardzo wygodne dla ludzi, a więc na plus.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona używa plików cookies Więcej

Ta strona używa plików cookies korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

Zamknij