Pozycjonowanie strony restauracji – od czego zacząć?

Po chwilowej przerwie chciałbym wrócić do pisania tekstów odnośnie reklamy restauracji. Do dziś cieszy mnie fakt, że cieszyły się one tak dużą popularnością, przez co chciałbym pomóc restauratorom raz jeszcze, tym razem przedstawiając informacje odnośnie kwestii związanych z pozycjonowaniem strony restauracji. Po przeczytaniu tego tekstu będziesz wiedział:

  • jak dobrze dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania
  • na co w pierwszej kolejności zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu strony swojej restauracji
  • co robić, aby skutecznie wypozycjonować swoją restaurację

Wierzę, że skoro tutaj trafiłeś, to masz wystarczającą ilość zapału, aby wziąć sprawy w swoje ręce i samodzielnie walczyć o jak najlepsze pozycje w Google. Po zapoznaniu się z tym podstawowymi informacjami będziesz wiedział, co robić. Jeśli jednak uznasz, że nie masz na to czasu, ochoty lub sił, to śmiało się ze mną skontaktuj. Dobrze wiem, jak mogę Ci pomóc :-).

Dobór słów kluczowych

Skoro myślisz już o pozycjonowaniu strony internetowej swojej restauracji, to zakładam, że stronę już masz. Mam nadzieję, że nie jest ona totalnie tragiczna i da radę coś z nią zrobić. O tym jednak napiszę za chwilę. Chciałbym bowiem, abyś pozycjonując swoją restaurację pomyślał najpierw o tym, na jakie słowa kluczowe chcesz ją reklamować. Z mojej strony mogę podpowiedzieć Ci kilka rzeczy:

  • zwróć uwagę, czy masz 1 miejsce na słowa związane z nazwą swojej restauracji. Jeśli nie, to koniecznie odnotuj, aby pozycjonować się również na te właśnie słowa. Przykład: Pizzeria u Zbygniewa, Pizzeria u Zbygniewa Częstochowa, Restauracja u Zbygniewa
  • wybierz ogólne słowa kluczowe związane z Twoim miastem. Skup się na słowach związanych z restauracją oraz Twoją specjalnością. Czyli: restauracja Częstochowa, restauracja z dowozem Częstochowa, dobra restauracja Częstochowa oraz pizzeria Częstochowa, pizza na telefon Częstochowa, pizza z dowozem Częstochowa itp.
  • internauci, nie mając konkretnych upodobań, szukają w internecie czegoś do zjedzenia, a w związku z tym możesz pozycjonować swoją restaurację również na takie słowa kluczowe jak: jedzenie Częstochowa, gdzie zjeść w Częstochowie, jedzenie na telefon Częstochowa, obiady Częstochowa
  • jeśli mieszkasz w dużym mieście, które podzielone zostało na dzielnice, to wielce prawdopodobne, że internauci z nazw dzielnic korzystają w czasie wpisywania zapytań w Google. Dlatego przejrzyj dzielnice swojego miasta, zobacz gdzie dowozisz jedzenie i w ten sposób stwórz kolejny zestaw słów kluczowych, np.: pizzeria Częstochowa Raków, pizza Częstochowa Północ, restauracja Częstochowa Centrum
  • świadczysz w swoim lokalu dodatkowe usługi, takie jak chrzciny, imprezy urodzinowe czy catering? To kolejne źródła słów do pozycjonowania, niech za przykład posłużą takie wyrażenia tak: chrzciny Częstochowa, lokal na 18 Częstochowa, imprezy firmowe Częstochowa

Korzystając z powyższych wskazówek z łatwością zbudujesz zestaw kilkudziesięciu słów kluczowych, na które będziesz chciał pozycjonować swoją restaurację. Zrób to solidnie, bo dzięki temu w przyszłości pozyskasz na stronę wartościowy ruch, a w dodatku pozycjonując się na większą ilość słów kluczowych nie będziesz dla wujka Google zbyt podejrzany, a to też ma znaczenie.

Optymalizacja strony internetowej

Wiedząc już, na jakie słowa kluczowe pozycjonować chcesz stronę internetową swojej restauracji możesz przejść do zagadnień związanych z optymalizacją strony internetowej. Pomocny może być tu dla Ciebie mój darmowy poradni związany z audytem SEO. Zerknij na ten artykuł, a sprawa będzie dla Ciebie o wiele prostsza. Jeśli chodzi o Twoją stronę, to będziesz musiał pomyśleć o dwóch aspektach związanych z optymalizacją strony głównej oraz pozostałych podstron. Jeśli ich nie masz, to nic się nie bój, będziesz musiał je zrobić. I od razu dobrze je zoptymalizujesz, więc będziesz miał mniej roboty ;-).

Optymalizacja strony głównej restauracji

Nastaw się, że stronę główną swojej restauracji pozycjonować będziesz na nazwę swojego lokalu oraz na słowa kluczowe z drugiej grupy, czyli te ogólne. I to z myślą o tych frazach zoptymalizuj swoją stronę. Zadbaj o to, aby miała odpowiedni nagłówek H1, np. Pizzeria u Zbygniewa w Częstochowie, ustaw odpowiedni tytuł i opis strony, a także postaraj się zamieścić na stronie głównej sekcję z tekstem opisującym Twoją restaurację. Nie chcę dawać Ci tutaj konkretnego limitu znaków, ale w mojej ocenie dobrze by było, gdyby taki opis Twojej restauracji mieścił się w około dwóch – trzech tysiącach znaków. Jeśli sam nie masz na taki tekst pomysłu, to zleć go copywriterowi. To bardzo ważne. I pamiętaj, aby i w tym tekście, w miarę rozsądku, zawrzeć słowa kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę.

Stworzenie podstron z myślą o pozycjonowanych słowach kluczowych

To będzie żmudna i nudna robota, ale uwierz mi, że przyniesie oczekiwany efekt. Jeśli postąpiłeś zgodnie z moimi poradami, to kilka minut temu stworzyłeś potężną listę słów kluczowych. Teraz musisz zadbać o to, aby w ramach Twojej strony internetowej powstały podstrony dedykowane tym właśnie słowom kluczowym. Krótko mówiąc, jeśli na Twojej liście znajdują się słowa takie jak: pizzeria Raków, pizza na telefon Częstochowa, jedzenie z dowozem w Częstochowie, chrzciny Częstochowa, to dla każdej tej i każdej kolejnej frazy (lub grupy fraz, jeśli są ze sobą zbieżne, np. pizza/pizzeria Częstochowa Raków) stworzyć powinieneś osobną podstronę, z unikalnym tekstem.

Powalcz z tym, poświęć się i zrób to porządnie, a przekonasz się, że już po kilku dniach Twoja strona internetowa będzie osiągała coraz lepsze pozycje.

Proces link buildingu

Jeśli Twoja konkurencja jest słaba, a jest to całkiem możliwe, to już po optymalizacji strony internetowej swojej restauracji osiągać możesz całkiem dobre pozycje. Jeśli jednak będzie inaczej lub po prostu nie będziesz jeszcze usatysfakcjonowany, to nie załamuj rąk, ale przejdź do kolejnego etapu w pozycjonowaniu strony. Jest nim proces link buildingu, czyli zdobywania odnośników prowadzących do strony internetowej. Uważaj przy tym jednak, aby nie przesadzić. Wszystko musi wyglądać naturalnie, linkowanie bowiem nie jest lubiane przez Google.

Własne zaplecze SEO

Według mnie budowa zaplecza SEO jest najlepszym, najbardziej bezpiecznym i najskuteczniejszym sposobem pozycjonowania strony restauracji. W przypadku restauracji w ramach zaplecza dobrze sprawdzają się takie strony internetowe jak:

  • blogi kulinarne
  • serwisy opisujące dane miasto/rejon
  • strony wizytówki z ofertą restauracji

Sądzę, że w większości przypadków pozycjonowanych stron wystarczy stworzenie około 10 dobrej jakości stron zapleczowych, aby móc zacząć odczuwać efekty ich dobroczynnego działania.

Katalogi i wizytówki NAP

O katalogowaniu mówi się bardzo źle. Ale chyba tylko wtedy, jeśli myśli się o robieniu tego na ogromną skalę. Ja zalecam, aby dodać stronę swojej restauracji do kilkunastu największych katalogów stron i firm, aby zbudować jej autorytet i pojawić się gdzieś w zewnętrznych miejscach w sieci. Takie działanie nikomu jeszcze nie zaszkodziło, a niejednokrotnie pomogło. Przecież ludzie mogą szukać lokali takich jak Twój chociażby w panoramie firm czy w innym zumi.

Komentarze i linki na blogach

Jeśli nie chcesz podejmować się tworzenia własnego zaplecza, to do pozyskiwania linków do swojej restauracji wykorzystać możesz zewnętrzne blogi. Wpisz sobie w Google „przepis na pizzę po włosku” i zajrzyj na 30 blogów. Sprawdź czy można zostawić tam komentarz razem ze swoim imieniem i linkiem do swojej strony. W ten sposób pozyskasz linki nofollow, które zdywersyfikują profil linków prowadzących do Twojej strony.

Możesz też spróbować wejść we współpracę z blogerami, który w zamian za pieniądze opublikują u siebie artykuły z odnośnikami do Twojej strony. Pamiętaj jednak, aby wybierać przy tym te najmniej zaspamowane miejscówki. O to może być jednak ciężko, bowiem ten sposób pozyskiwania linków stał się ostatnio bardzo popularny.

Dlatego lepiej mieć własne zaplecze.

Top content