Jak być świadomym konsumentem na rynku finansowym online?

Korzystanie z ofert bankowych online jest dużo bardziej wygodne niż z tradycyjnych banków. Nie trzeba czekać w kolejkach, drukować rozmaitych dokumentów i przedstawiać je w instytucji finansowej. Do tego aplikacje na smartfony, sprawiają, że błyskawicznie możemy sprawdzić swój stan konta, przelać pieniądze, a nawet wziąć pożyczkę. Ofert szybkich pieniędzy w internecie jest co niemiara, jak korzystać z nich mądrze? Świadomość to podstawa, sprawdź więc, co musisz wiedzieć, aby korzystać bezpiecznie z ofert bankowych online.

  • Bądź świadomy o swoim prawie do informacji

Ten punkt tyczy się nie tylko ofert bankowych, ale wszystkich innych w każdej branży czy to na rynku online czy tradycyjnym. Każdy konsument ma prawo do informacji i jest to jedno z podstawowych uprawnień. Ponadto każda informacja udzielana klientom kupującym musi być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały i nie może wprowadzać w błąd. Dlatego powinieneś śmiało się pytać o detale zamawianego produktu czy usługi. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie ciebie w zrozumiały sposób i rozwianie wszystkich twoich wątpliwości. Przeczytaj więcej na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

  • Sprawdzaj wszystkie koszty

Jak pokazują badania, większość konsumentów nie czyta dokładnie umów, prowadzi to do nieporozumień i często do niemiłych niespodzianek finansowych. Podstawowym wskaźnikiem, który musisz sprawdzić, biorąc pożyczkę, jest RRSO,czyli rzeczywista roczna stopa oprocentowania,która zawiera w sobie wszystkie koszty pożyczki. Pamiętaj jednak, że jest ona liczona w skali roku, więc w przypadku chwilówek, może wynosić nawet kilkaset czy kilka tysięcy  procent. Nie oznacza to jednak, że będziesz płacić kilka czy kilkanaście razy więcej za pożyczkę. RRSO jest to skomplikowany czynnik, trudny do wyliczenia. Jest więc dobry do porównania, ale nie zrozumiemy z łatwością, ile zapłacimy. Używaj go więc do porównania ofert z tym samym okresem kredytowania. Jednak pamiętaj, żeby dopytać się o konkretne koszty, wykorzystaj swoje prawo do informacji. Warto też wiedzieć że pożyczka jest za darmo tylko wtedy, jeśli jej RRSO wynosi 0%. Dlatego, jak trafisz na oferty darmowych Matchbanker, upewnij się, czy RRSO wynosi 0%.

  • Pamiętaj o prawie do zwrotu towaru (także pożyczki) do 14 dni od podpisania umowy

Kolejnym prawem jest prawo zwrotu towaru i warto tu zaznaczyć, że jest ono ważne także po podpisaniu umowy! Dlatego nawet w przypadku pożyczki pozabankowej, jeżeli w przypływie emocji podpiszesz umowę, a jak emocje opadną, będziesz żałować swojej decyzji, śmiało z rezygnuj z oferty. Nie musisz się z tego tłumaczyć, to twoje prawo, z którego możesz skorzystać do 14 dni od podpisania umowy.

  • Sprawdzaj firmę na stronie ostrzeżeń publicznych

Na rynku online pojawiają się świetne oferty finansowe, ale jak rozróżnić te,  które są w pełni legalne i bezpieczne od oszustw. Musisz być świadomy, że istnieje strona rządowa, gdzie znajdziesz przedsiębiorców, mających kłopoty z prawem. Jest to lista ostrzeżeń publicznych na stronie Krajowego Nadzoru Finansowego knf.gov.pl. Sprawdź ją, zanim pożyczysz czy zainwestujesz swoje pieniądze! Dodatkowo, pewności co do pożyczkodawcy doda ci sprawdzenie go na liście członkostwa Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych, który zrzesza podmioty udzielające pożyczki i kontroluje czy działają one zgodnie z prawem.

  • Masz prawo do darmowej pomocy finansowej

Czy wiedziałeś, że w Polsce działa ponad 370 rzeczników konsumentów, którzy wykonują zadania w celu ochrony konkurencji konsumentów? Działają oni w obrębie powiatów i zapewniają bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informacje prawne w zakresie ochrony interesów konsumentów. Do tego pomagają w sprawach dotyczących wykroczeń przeciwko konsumentom.Rzecznika znajdziesz na stronie UOKIK czyli Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji. Poza tym możesz skorzystać z infolinii konsumenckiej, która jest obsługiwana przez prawników ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich i Fundacji Konsumentów. Tam uzyskasz bezpłatne porady prawne. Przeczytaj więcej na stronie konsumenci.org. Kolejną instytucją jest centrum porad prowadzone przez ekspertów Federacji Konsumentów, sprawdź ich na stronie federacja-konsumentow.org.pl i skontaktuj się w przypadku wątpliwości.

Top content