Ile kosztuje utrzymanie miejskiego samochodu?

Ile kosztuje utrzymanie miejskiego samochodu?

Chcesz kupić auto? Nie wiesz jakie? Nie wiesz ile będzie Cię kosztowało jego utrzymanie? Zastanawiasz się jakie nieplanowane wydatki mogą Cię czekać? Tak się składa, że w ostatnim czasie zadawałem sobie podobne pytania. Wszystko przez to, że kilka tygodniu temu kupowałem samochód. Na szczęście mam obok siebie mądrych ludzi, którzy pomogli mi na nie odpowiedzieć. Teraz czas podzielić się tą wiedzą na blogu. Odpowiedzi na powyższe pytania i inne przydatne informacje znajdziesz, zapraszam do lektury.

Koszt utrzymania samochodu zależy od rodzaju auta

Nie jestem w stanie ogólnie odpowiedzieć na pytanie o to, ile kosztuje utrzymanie każdego samochodu. Wszystko dlatego, że chociażby części do samochodów każdej marki sprzedawane są w innych cenach. Będę więc trzymał się grupy samochodów podobnych do takiego, na którego sam się zdecydowałem (Fiat Punto). Chodzi zatem o samochody z segmentu B, takie jak wspomniany wcześniej Fiat Punto czy też Opel Corsa. Jest to segment samochodów dość popularny na naszych polskich ulicach, a także poza granicami naszego wspaniałego kraju. Często samochody tego typu wykorzystywane są do dojazdów do pracy, podrzucania dzieci do przedszkola czy też przez duże firmy i korporacje jako auto dla handlowca. A niektórzy, tak jak jak, wożą w nim nawet żonę, dwójkę dzieci i psa, ale to krótkie dystanse 😀 (tak, da się i w dodatku wszystko odbywa się bezpiecznie).

Koszt utrzymania auta zaczyna się od jego zakupu

Zacznijmy od największego kosztu, czyli zakup samochodu. Oczywiście na cenę zakupu składa się bardzo wiele czynników takich jak:

  • przebieg,
  • stan techniczny,
  • wypadkowość,
  • wyposażenie dodatkowe.

Mniejszy przebieg samochodu niekoniecznie oznaczać musi, że auto będzie w lepszym stanie. To częsty błąd popełniany przez ludzi przy zakupie samochodu, muszę Ci się przyznać, że sam miałem skłonności do tego, aby go popełnić. W dzisiejszych czasach najważniejsze, aby przebieg był dobrze udokumentowany. Często jest tak, że samochód z większym przebiegiem autostradowym będzie w lepszej kondycji, niż auto jeżdżone po mieście.

Wypadkowość samochodu ma tutaj też istotne znaczenie, ale również nie można popadać w skrajności i odrzucać samochody które miały lakierowane jakieś poszczególne elementy karoserii. Jest to normalne, że podczas użytkowania samochód ulegnie jakiejś niewielkiej kolizji czy też obcierce lakieru. Sam ledwie kilka dni po zakupie się o tym przekonałem, gdy ktoś porysował mi drzwi nieumiejętnie parkując swój samochód.

Wyposażenie dodatkowe to już kwestia mocno indywidualna każdego kupującego, ponieważ dla jednego będzie niezbędną koniecznością mieć w samochodzie klimatyzację a inny będzie musiał mieć dobre nagłośnienie, przykład trochę skrajny, ale myślę, że każdy wie o co chodzi.

Podsumowując, samochód z segmentu B w przedziale wiekowym do 10 lat, można kupić w granicach 15 do 25 tysięcy złotych.

Koszt podatku, rejestracji, przeglądu i ubezpieczenia samochodu

Kolejnym wydatkiem zaraz po zakupie samochodu składającym się na jego utrzymanie będzie koszt rejestracji auta oraz, jeżeli będzie taka konieczność, to ubezpieczenia i przeglądu technicznego.

Przerejestrowanie samochodu kupionego w naszym kraju będzie nas kosztowało 180,50 zł lub też nieco mniej – jeżeli kupimy auto zarejestrowane w naszym powiecie, to zaoszczędzimy 99,50 zł, gdyż nie musimy wymieniać tablic rejestracyjnych. Za rejestrację samochodu sprowadzonego z zagranicy zapłacimy 256 zł.

Jeżeli w samochodzie trzeba będzie zrobić przegląd techniczny, to musimy doliczyć koszt 99 zł, lub też 163 zł za auto wyposażone w instalację LPG.

Koszt ubezpieczenia to kwestia mocno indywidualna zależna m.in. od posiadanych zniżek, wieku właściciela czy też miejsca zamieszkania. Jednak można przyjąć, że koszt minimalny podstawowego ubezpieczenia OC w przypadku takiego Fiata Punto zaczyna się od kwoty w okolicach 500zł.

Jeżeli kupujemy samochód od osoby prywatnej pozostaje nam jeszcze do zapłaty podatek od czynności cywilno prawny, czyli słynny PCC. Jest to koszt 2% od kwoty na umowie kupna sprzedaży samochodu. Jeżeli sprzedający wystawia nam fakturę to ten koszt nam odpada.

Koszt utrzymania i serwisowania auta miejskiego

Jeżeli powyższe etapy mamy za sobą, to musimy się zastanowić jakiego “pakietu startowego” wymaga nasz samochód. W przypadku, kiedy sami nie jesteśmy w stanie określić co nadaje się do wymiany, to zawsze warto podjechać do najbliższej stacji diagnostycznej lub zaufanego mechanika. Koszt takiej usługi może się wahać w granicach od 50-300zł, w zależności od tego co chcemy sprawdzić.

Poniżej, przedstawiam listę najczęściej wykonywanych czynności serwisowych samochodu po zakupie czy też w najbliższej przyszłości, wraz z przybliżonym kosztem części i robocizny.

  • Wymiana oleju, filtr oleju, filtr powietrza, filtr pyłkowy – 200-300 zł
  • Wymiana tarcz hamulcowych przód wraz z klockami – 450-650 zł
  • Wymiana płynu hamulcowego – 100-150 zł
  • Wymiana rozrządu z pompą wody – 450-650 zł
  • Wymiana sprzęgła – 500-700 zł
  • Wymiana przednich wahaczy – 500-700 zł
  • Wymiana przednich amortyzatorów – 550-800 zł
  • Wymiana amortyzatorów tył – 250-400 zł
  • Wymiana świec zapłonowych – 150-200 zł
  • Komplet nowych opon letnich czy też zimowych – 600-1000 zł
  • Nowy akumulator – 250-300 zł
  • Serwis klimatyzacji – 200-400zł

Dla wielu czynności serwisowych ważny jest interwał wymiany, wyrażony w kilometrach lub latach. W tych sprawach warto sugerować się zdrowym rozsądkiem czy też doświadczeniami innych użytkowników/mechaników, gdyż często serwisowe interwały wymiany danych części są podane mocno na wyrost, a konsekwencje zepsucia się danej części mogą być bardzo kosztowne.

Poniżej sugerowane interwały wymiany:

  • Olej + filtry – 10-15 tys km lub rok
  • Rozrząd (na pasku) – 70-90 tys km lub 5-7lat
  • Płyn hamulcowy – 30-60 tys km lub 2-3 lata
  • Świece zapłonowe – 30-60 tys km

Oczywiście powyższe koszty dotyczą zazwyczaj podstawowych wersji silnikowych, inne wersje sportowe czy też np. silniki diesla mogą mieć inne koszty poszczególnych napraw.

Do tego wszystkiego musimy dodać największy koszt eksploatacyjny, jakim jest paliwo. Zakładając, że nasz miejski wóz będzie spalał około 7L/100km, koszt paliwa około 4,5zł/L i średniorocznie zrobimy około 15 000 km, to koszt roczny paliwa wyniesie około 4725 zł – dużo, nie dużo – to już każdy sam musi ocenić. Akurat ja zdecydowałem się na zakup samochodu z instalacją LPG, więc w przypadku tego wydatku mam małą oszczędność. A, że autem jeżdżę głównie do pracy, to uznałem, że warto postawić na ten wariant.

Na tym nie koniec, zostają jeszcze koszty takich drobnych napraw, jak żarówki, wycieraczki, czy też płyn do spryskiwaczy oraz koszt utrzymania samochodu w czystości, co w zależności od indywidualnych upodobań może mieć bardzo dużą rozpiętość.

Jeżeli, są jeszcze jakieś inne koszty o których nie wspomniano lub które chciałbyś znać, prosze napisz komentarz. Postaram się uzupełnić brakujące informacje o rocznym koszcie utrzymania samochodu, aby inni nie mieli żadnych wątpliwości.

Spodobało się? Daj lajka lub udostępnij znajomym. Za każdym razem, kiedy tego nie zrobisz, uronię małą łezkę. A jeśli to zrobisz, to poczujesz same korzyści: zawsze dowiesz się o nowym poście, na FB zobaczysz więcej zabawnych historyjek z naszego życia, no i będziesz mógł obserwować fotki, które wrzucam na Instagram, są tak fantastyczne, że klękajcie narody.

4 komentarze do “Ile kosztuje utrzymanie miejskiego samochodu?”

  1. Dlatego uważam, że posiadanie samochodu gdy pracuje się w mieście jest po prostu nieopłacalne. Rynek wynajmu samochodów się rozwija i to może być lepsze i tańsze rozwiązanie.

  2. Sam stoję teraz przed decyzją czy kupić czy wynająć. Dostałem za promocje z Twisto na kilka miesięcy Teslę – super samochód! Ale teraz szukam czegoś innego. Z drugiej strony w takim mieście jak Warszawa chyba nie opłaca się trzymanie auta – za drogo.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry